يناير ويونيو وخيارات الغد

facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailfacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

كنت قد كتبت مجموعة من التغريدات وطلب مني البعض وضعها معاص في تدوينة واحدة وها هي:

1- أياً كان ترتيبة 30 يونيو اتعملت إزاي، حكم الإخوان كان حكم فاشي وكان لازم نخلص منه لأنه مستحيل كان يدي فرصه لحد غيره يحكم، وشفنا بعنينا.
2- بصراحة يوم 30 يونيو نفسه كان فيه أعداد أكتر من يوم 25 يناير نفسه وشرائح أكتر من المجتمع اشتركت فيه وبالذات حزب الكنبه، ده برضو شفته بعيني.
3- السيسي بإعلانه كان في الحقيقة بياخد مخاطرة لبقية حياته وده مش كلام وبس وتقدروا تشوفوا اللي حصل في باكستان واللي حصل في تركيا للجنرالات.
4- سواء السيسي انحاز للشعب أو هو كان مرتب، مش فارقة كتير، هو أخد خطوة وخلصنا من حكم الإخوان الفاشي وحط رقبته لبقية عمره هلى السيف.
5-اللي لازم يفهمه السيسي إن الحاجة الوحيدة اللي ممكن تحمي رقبته على المدى الطويل هو قيام تيار مدني وطني قوي يكون المصد الأهم ضد عودة الإخوان.
6- الداخلية والنظام القديم بحاله مش رادع لعودة الإخوان بل حافز ومساعد لعودتهم، ولو شالهم على ضهره هيكونوا ثقل فوق رقبته اللي تحتها السيف.
7- النظام القديم بداخليته بحزبه الواطي بشبكة مصالحه وفساده غير قابل للإحياء أو الاستمرار، فشله مش أكتر من طبيعة أمور، شيء حتمي، بديهي وهيحصل.
8- السيسي عنده اختيار إنه يقف جنب القوي الديمقراطية ونبني البلد على نضيف، أو إنه يساند الفلول والنظام الفاشل، فالنظام الفاشل ياخده ويسقط بيه.
9- اللي حصل من يوم الثلاثاء اللي فات خطر على السيسي وخطر على البلد وبياخدها في سكة أسوأ ما فيها هي إنها هتفتح باب للإخوان تاني، سكة ندامه.
10- أتمنى الجيش يرجع لعقله ويقف في صف القوى الديمقراطية ويعيد هيكلة الداخلية وتطهيرها ويقف ضد الفساد اللي بينخر في البلد، أمله وأملنا الوحيد.

بس كده. @kemety

More Posts - المزيد من المقالات

  • Constitutional Amendments & Schedule Problem – إشكالية التعديلات الدستورية والجدول الزمنى For English Version Click Here - للغة العربية الفصحى اضغط هنا الثورة بتاعتنا ومصر كلها داخلة على كارثة ممكن ترجع البلد سنين وسنين ورا، لما إللى يحط دستور مصر الجديد ناس يختارهم  الحزب […]
  • GUC grants GUCians a student Union GUC student after the Jan25 revolution requested several things most importantly a Student Union that they surely deserve. The move came few years late but the Univ. is only 8 years old. […]
  • بيان إلى الأمة يرى أعضاء الجمعية التأسيسية الذين تقدموا بتعديلات يوم 7 نوفمبر 2012 على مختلف نصوص المسودة التي طرحتها إدارة الجمعية بتاريخ 24 أكتوبر إلى الأمين العام للجمعية التأسيسية، أن الخطة المقترحة […]
  • حكاية ثورتين كانت أوروبا قبل الثورة الفرنسية مقسمة إلى ممالك لا دول وطنية ترسم حدودها حول شعوب بعينها وفي العادة لم يحكم الشعوب ملوك من أوطانهم. وقد حاول "بونابرت" بعد غزوه لأوروبا إقامة دول وطنية […]
facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailfacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


6 − = one

Kemety Think Bank © 2016 Frontier Theme